Danny Smit, oprichter en CEO van Partner in Compliance, aan het woord over het verschil dat zijn mensen maken met compliance consultancy.

Waarin verschilt de aanpak met die van andere compliance-adviesbureaus?

Met onze mensen uit de praktijk onderscheiden we ons door een pragmatische aanpak. Natuurlijk is bij de start van een opdracht de vraagstelling van de klant het vertrekpunt. Maar vaak is de vraag achter de vraag nog essentiëler. Doorvragen, aandacht voor de klant en een terugkoppeling met onze interpretatie van de vraag horen bij onze aanpak. Net als een inventarisatie van de situatie bij de klant, een nulmeting: wat wordt er al gedaan en wat is het niveau van de mensen qua integriteitsbewustzijn. In ons advies stoppen we niet bij ‘de wet zegt dit…’, maar we maken, vanuit onze kennis en ervaring, een praktische doorvertaling. Op basis van best practices. Ons advies gaat verder dan wát er gedaan moet worden. We vertellen ook hóe. Als een klant dat wil, kunnen we ook helpen bij het hoe: de implementatie. We bieden een ‘one-stop-shop’ voor compliance.

We willen jouw Partner in Compliance zijn in goede en slechte tijden. Vanuit de relatie, ook als er geen opdracht is.
Danny Smit

Waarom ben je trots op Partner in Compliance op het gebied van compliance consultancy?

Onze consultancymensen werken lang bij ons. Het is echt een team, dat goed samenwerkt. Onze klanten waarderen hen als persoon. Ik ben trots omdat klanten bijvoorbeeld zeggen ‘we hebben een klik’ en ‘het is een fijne vent’. Daar investeren we bewust in. We zijn persoonlijk in ons contact en we creëren een band met de klant. We durven weerwoord te geven, maar wel opbouwend. We laten de klant in zijn waarde. Ik durf met recht te zeggen dat we jouw partner zijn in goede en slechte tijden. We vinden de relatie belangrijk. Ook als er geen opdracht is.

Wat vind je de leukste consultancyopdrachten?

Opdrachten waarbij je aan het einde ziet dat je echt iets substantieels hebt kunnen neerzetten voor de klant. Een voorbeeld van zo’n opdracht was een consultancytraject voor een organisatie die een aanwijzing van de toezichthouder had gekregen. We hebben advies gegeven over de strategie en het plan van aanpak om weer te voldoen aan de eisen van de toezichthouder. We hebben van onder tot boven alles doorgelicht. We hebben beleid en procedures geschreven. De noodzakelijke veranderingen in de managementcultuur hebben we in kaart gebracht. We hebben een nieuwe SIRA uitgevoerd en op basis daarvan de gaps inzichtelijk gemaakt, uitgezet en opgelost. Ook mysteryshopping was onderdeel van ons werk: na het doorvoeren van de aanpassingen op de kantoren kijken of de werkwijze voldeed aan de eisen. In opdracht van de toezichthouder heeft een accountantskantoor gecheckt of de voorgestelde aanpassingen voldeden aan de verwachtingen van de toezichthouder. Het accountantskantoor heeft positief geadviseerd. De aanwijzing van de toezichthouder is ingetrokken. De organisatie kon blijven bestaan, weliswaar met een ander management.

Wanneer sluit je met een tevreden gevoel een consultancyproject af?

Als we binnen gestelde termijn en budget de klant tevreden achterlaten en we overtuigd zijn dat de klant er echt mee aan de slag gaat. We kunnen eventueel helpen bij de uitvoering. Ik vind het belangrijk dat ik het gevoel heb dat de klant weer terugkomt als het nodig is.

Wat is het grootste compliment van een klant?

Een glimlach van de klant vanwege het resultaat. Omdat we meedenken en helder zijn in wat wel en niet gedaan moet worden. Ook omdat we met een praktische oplossing komen. Het grootste compliment is een blije klant vanwege de fijne samenwerking met onze mensen.